εσύ τι τύπος είσαι;
Γενικά η σύγχρονη ψυχολογία της μάθησης, δέχεται πολλούς τύπους ανθρώπων που μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους. Απο αυτούς, τέσσερις φαίνεται να έχουν τη μεγαλύτερη συχνότητα: «οπτικοί» τύποι, «σωματικοί» τύποι, τύποι του «διαβάζω και γράφω» και «ακουστικοί» τύποι.
Βέβαια συνήθως ένας μαθητής δεν ανήκει σε ένα μόνο τύπο μάθησης αλλά έχει στοιχεία από τους περισσότερους.
Για παράδειγμα ένας μαθητής μπορεί να είναι κατά 50% τύπος του «διαβάζω και γράφω», κατά 30% «οπτικός» τύπος και κατά 20% «σωματικός».
ας δούμε αναλυτικά τους "τύπους" αυτούς:
1. «οπτικός» τύπος:
- μαθαίνει «κοιτάζοντας» αυτό που θέλει να μάθει.
- καταλαβαίνει καλύτερα λέξεις και θυμάται καλύτερα τις εικόνες που βλέπει.
- ανταποκρίνεται καλά σε διαλέξεις και βιντεομαθήματα.
- απολαμβάνει τις οπτικές παρουσιάσεις.
2. «σωματικός» τύπος:
- μαθαίνει μέσω του σώματος (κάνοντας κάτι) και με βάση την αρχή του "δοκιμή-λάθος"
- προτιμά τη χειρωνακτική προσέγγιση
- χρησιμοποιεί πολλές αισθήσεις για να κατανοήσει κάτι
- απολαμβάνει να λύνει πραγματικά «καθημερινά» προβλήματα
3. τύπος του «διαβάζω και γράφω»:
- μαθαίνουν διαβάζοντας και γράφοντας.
- κατανοούν καλύτερα εξηγήσεις που δίνονται στο χαρτί ή στην οθόνη.
- προτιμούν να οργανώνουν τις σκέψεις τους κάνοντας λίστες και καταλόγους.
- απομνημονεύουν την ύλη μέσω των λέξεων.
4. «ακουστικός» τύπος:
- μαθαίνουν ακούγοντας άλλους ή τον εαυτό τους (δηλ. διαβάζοντας δυνατά)
- ενδιαφέρονται, επισημαίνουν και σημειώνουν λέξεις και φράσεις «κλειδιά».
- ανταποκρίνονται καλά σε διαλέξεις και βιντεομαθήματα.
- σκέφτονται με γραμμικό τρόπο.
οι καλύτερες τεχνικές
για κάθε τύπο μάθησης
1. «οπτικός» τύπος:
- χρησιμοποιεί χάρτες, γραφήματα και διαγράμματα.
- χρησιμοποιεί βίντεο και ηλεκτρονικές παρουσιάσεις.
- εστιάζει στους τίτλους αυτών που διαβάζει.
- χρησιμοποιεί υπογραμμίσεις και επισημάνσεις λέξεων ή φράσεων όταν διαβάζει.
- αρέσκεται να κρατάει συνοπτικές σημειώσεις και περιλήψεις-τίτλους αυτών που διαβάζει.
2. «σωματικός» τύπος:
- αρέσκεται να κρατάει συνοπτικές σημειώσεις και περιλήψεις-τίτλους αυτών που διαβάζει .
- χρειάζεται/επιθυμεί την παρουσία και άλλων για να μάθουν και να ανταλλάξουν ιδέες.
- μαθαίνει καλύτερα σε μικρές ομάδες.
- χρησιμοποιεί παραδείγματα για να κατανοήσει και να απομνημονεύσει .
- αισθάνεται καλύτερα όταν σκιτσάρει κάτι καθώς μελετάει.
3. τύπος του «διαβάζω και γράφω»:
- κρατάει λεπτομερείς σημειώσεις.
- προσπαθεί να επαναδιατυπώσει αυτά που έμαθε με άλλα λόγια.
- δημιουργεί και χρησιμοποιεί συνοπτικές λίστες.
- συνοψίζει τα γραφήματα και τα διαγράμματα σε γραπτό λόγο.
- θέτει (γραπτά) ερωτήματα πάνω στην ύλη που έμαθε και προσπαθεί να τα απαντήσει.
4. «ακουστικός» τύπος:
- ηχογραφεί ομιλίες και παραδόσεις και τις ακούει αργότερα.
- διαβάζει δυνατά αυτά που θέλουν να μάθει .
- χρησιμοποιεί βίντεο και ηλεκτρονικές παρουσιάσεις.
- εξηγεί τις έννοιες που μελετάει δυνατά με δικές του λέξεις.
- χρησιμοποιεί μνημονικούς κανόνες και φράσεις για να θυμάται αυτά που μελετάει.
συμβουλές για το διάβασμα...
(ότι τύπος κι' αν είσαι)
δημιούργησε ένα χώρο διαβάσματος
- Να είναι καθαρός και τακτοποιημένος (φρόντιζέ τον συχνά γι'αυτό) και να ταιριάζει με σένα και με τον τρόπο που μαθαίνεις.
- να είναι άνετος και αναπαυτικός , αλλά όχι τόσο ώστε να σε παίρνει ο ύπνος εκεί.
γυμνάσου
- προγραμμάτισε μισή ώρα (το πολύ) κάθε μέρα για να γυμνάσεις το σώμα σου.
- η άσκηση βοηθά στην ανάπτυξη νέων νευρώνων.
πρόσεχε τον εαυτό σου
υιοθέτησε καλές συνήθειες που θα σε βοηθήσουν στο διάβασμα:
- τρώγε καλό πρωινό.
- τρώγε σωστά (και υγιεινά) .
- κοιμήσου αρκετά.
- διασκέδασε.
- κάνε νέους φίλους .
πρόγραμμα!!!
- προγραμμάτισε καθημερινά τις ώρες του διαβάσματός σου - κάλυψε όλα τα μαθήματα που έχεις.
- μην παραλείπεις το διάβασμα σε κάποιο μάθημα (π.χ. Λατινικά) γιατί έχεις πολλή δουλειά σε κάποιο άλλο (π.χ. Αρχαία). Θα αποκτήσεις κενά στα Λατινικά, οπότε μια άλλη μέρα θα παραλείψεις τα Αρχαία για να διαβάσεις Λατινικά και έτσι θα αποκτήσεις κενά παντού.
- ακολούθησε τη μέθοδο "pomodoro": 25' διάβασμα με αμείωτη προσοχή και 5' διάλλειμα. Μετά από τέσσερα 25-λεπτα κάνε διάλειμμα 20 λεπτά.
μπορείς να αντέξεις 25΄ χωρίς fb και τα σχετικά;
- αν θέλουμε να' μαστε σοβαροί, κατά τη διάρκεια της μελέτης, τα social media πρέπει να είναι για σένα μια άγνωστη ύπαρξη.
- αν το μυαλό σου είναι στα posts του κολλητού σου, δεν πρόκειται να συγκεντρωθείς ποτέ στο διάβασμα.
- κλείσε το κινητό, το τάμπλετ και τον υπολογιστή για 25' (pomodoro) και άνοιξέ τα (αν θέλεις) μόνο για 5'.
φτιάξε «χρονοδιάγραμμα»
- για παράδειγμα, αν έχεις 1,5 ώρα για να διαβάσεις Φυσική και να λύσεις 10 ασκήσεις:
- κάνε μια επισκόπηση της ύλης και καθόρισε πόση ώρα θα αφιερώσεις στη θεωρία και πόση σε κάθε άσκηση.
- μην «κολλάς» πολύ σε μια άσκηση που δεν «βγαίνει» γιατί δεν θα προλάβεις τις υπόλοιπες ασκήσεις και τα υπόλοιπα μαθήματα.
μεσημεριανός ύπνος
- μισή ή μία ώρα ύπνου μετά το φαί, μπορεί να ενισχύσει πολύ τον εγκέφαλο και να του δώσει δυνάμεις για να εργαστεί πιο αποδοτικά και αποτελεσματικά ειδικά αν δεν έχουμε κοιμηθεί αρκετά το βράδυ.
- δυο ή περισσότερες ώρες ύπνου το μεσημέρι, καταστρέφουν το υπόλοιπο απόγευμα - διάβασμα τέλος. Αντίο.
επαναλήψεις.
- έχει αποδειχθεί από έρευνες, πως μία μόνο ημέρα μετά από το διάβασμα ενός κειμένου, θυμόμαστε το 33% αυτού που διαβάσαμε! και μετά από έξι ημέρες θυμόμαστε το 25% αυτού που διαβάσαμε! μετά από ένα μήνα θυμόμαστε το 21% αυτού που διαβάσαμε! (H. Ebbinghaus).
- μια τεχνική για να διορθώσεις αυτό το πρόβλημα, είναι:
επανάληψη (σε μια ημέρα),
επανάληψη (στο τέλος της εβδομάδας),
επανάληψη (στο τέλος του μήνα).
Πρόκειται για την περίφημη μέθοδο 1-7-30, οπότε η καμπύλη γίνεται έτσι:
συμβουλές για το μάθημα...
προσοχή-προσοχή-προσοχή...!
- αφού βρίσκεσαι εκεί γιατί να κοιτάς αλλού, να μιλάς με το διπλανό σου ή να «χαζεύεις» και να αναγκαστείς μετά να καταβάλεις διπλάσια προσπάθεια για να μάθεις αυτά που έχασες;
- αν δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς, αναζήτησε τρόπους βελτίωσης, όπως π.χ. κάνε μια ερώτηση στον καθηγητή ή άλλαξε θέση.
- κλείσε το κινητό! θα πάρεις τα μηνύματα σου στο διάλειμμα.
κράτα σημειώσεις στη διάρκεια του μαθήματος.
- μη γίνεσαι όμως σπαστικός - μη γράφεις ότι λέει ο καθηγητής - μόνο τους τίτλους και τα συμπεράσματα.
- πρόσεξε ιδιαίτερα τα σημεία στα οποία επιμένει, λέει και ξαναλέει.
- δεν χρειάζεται να σημειώνεις αυτά που υπάρχουν στο βιβλίο σου.
ζήτα βοήθεια από τον καθηγητή σου.
- μη φοβάσαι ότι θα τον «καραφλιάσεις». Έχουν προλάβει άλλοι.
- μη φοβάσαι ότι θα φανείς «χαζός» στους συμμαθητές σου - όποιος δεν ρωτάει είναι χαζός!
- σημείωσε τις απαντήσεις και μελέτησέ τες - ξαναρώτα αν δεν κατάλαβες κάτι καλά.
συμβουλές για τα tests και τα διαγωνίσματα...
προσέχουμε την εικόνα του γραπτού μας
- μουτζούρες, άσχημα γράμματα, σβησίματα και άτακτη γραφή μπερδεύουν τον εξεταστή αλλά κυρίως εμάς τους ίδιους!
- αντίθετα, η προσεγμένη εικόνα ενός γραπτού προδιαθέτει θετικά τον εξεταστή.
εξαντλούμε όλο το διαθέσιμο χρόνο
- Ο χρόνος είναι για μας!
Ακόμη κι αν τελειώσουμε πριν τη λήξη του χρόνου ελέγχουμε πολλές φορές το γραπτό μας. - απαντάμε σε όλα τα θέματα
- ακόμα και αυτά για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι.
- δεν αφήνουμε ποτέ θέματα αναπάντητα! .
χρησιμοποιούμε το πρόχειρο έξυπνα
- καταγράφουμε τις ιδέες μας και τις έννοιες κλειδιά.
- το πρόχειρο μας βοηθά να οργανώσουμε τις σκέψεις μας και να φτιάξουμε το πλάνο του γραπτού μας!
- στα μαθηματικά - φυσική κάνουμε τις πολλές πράξεις στο πρόχειρο και μεταφέρουμε μόνο τις απαραίτητες στο καλό.
- προσέχουμε τις μουτζούρες και της άσχημη γραφή στο πρόχειρο, γιατί αν γίνει λάθος θα μεταφερθεί στο καλό!
προσέχουμε πολύ τα επιπόλαια λάθη
- για να μη χάνουμε «κοροϊδίστικες» μονάδες από τη βαθμολογία μας.
- τις αριθμητικές πράξεις στο πρόχειρο: δεν κάνουμε πράξεις με «το μυαλό» μας - το μυαλό μας είναι για πιο σπουδαία πράγματα.
- προσέχουμε ιδιαίτερα τις ερωτήσεις Σ-Λ που μας φαίνονται εύκολες.
δεν «κολλάμε»
- δεν παραμένουμε προσκολλημένοι σε ένα θέμα ή ερώτημα που δεν φαίνεται να «προχωράει».
- το πιο πιθανό είναι ότι θα εκνευριστούμε, θα «θολώσουμε», θα αποθαρρυνθούμε και θα χάσουμε πολύτιμο χρόνο.
- πηγαίνουμε στο επόμενο θέμα και ελπίζουμε να επανέλθουμε στο «κολλημένο» θέμα αργότερα.
ξεκινάμε από τα «εύκολα» θέματα
- ή καλύτερα από τα θέματα που γνωρίζουμε καλύτερα.
- και μετά γεμάτοι αυτοπεποίθηση και ενθουσιασμό προχωράμε στα επόμενα.
εκφώνηση!!! (1)
- πριν να απαντήσουμε σε κάποια ερώτηση διαβάζουμε και ξαναδιαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση, μέχρι να καταλάβουμε καλά τι ζητάει.
- Το προσεκτικό διάβασμα και η κατανόηση της εκφώνησης είναι η λύση της μισής άσκησης.
εκφώνηση!!! (2)
- όταν απαντήσουμε σε μια ερώτηση ξαναδιαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση για να είμαστε σίγουροι ότι δεν παραλείψαμε κάτι.
- όταν τελειώσουμε την εξέταση «τσεκάρουμε» τις εκφωνήσεις μήπως και παραλείψαμε κάποια απάντηση ή (χειρότερα) την αφήσαμε στο πρόχειρο.
don't panic!
- η πρώτη εντύπωση είναι σχεδόν πάντα «είναι πολύ δύσκολα - αποκλείεται να γράψω».
- ξεπέρασέ το: ακόμα και αυτά που φαίνονται «άσχετα» ή «κουφά» στηρίζονται στην ύλη του βιβλίου σου.
- το μυστικό είναι ψυχραιμία και σωστή διαχείριση του χρόνου.
- ξεκίνα λοιπόν!
όχι στο «μπούκωμα» της τελευταίας στιγμής:
- να θυμάσαι ότι ένα διαγώνισμα εξετάζει πόσο διάβασες το προηγούμενο τρίμηνο και όχι πόσο διάβασες την παραμονή της εξέτασης!
- γιαυτό μην απογοητεύεσαι αν διάβασες 10 ώρες την παραμονή και δεν έγραψες καλά-προσπάθησε στο επόμενο διαγώνισμα με συνεχές ολιγόωρο αλλά καθημερινό διάβασμα και θα έχεις πολύ καλύτερα αποτελέσματα.
σχετικότητα!
- μην ξεχνάς ότι ο βαθμός που θα πάρεις σε ένα διαγώνισμα εξαρτάται και από τη δυσκολία των θεμάτων.
- εννοείται ότι ένα 15 σε δύσκολα θέματα είναι πολύ πιο αξιόπιστο από το 20 σε γελοία θέματα.
- πιο σημαντικό είναι να εξετάσεις το βαθμό σου σε σχέση με το βαθμό των υπολοίπων συμμαθητών σου-αν η κατάταξή σου δεν σε ικανοποιήσει, τότε είναι που πρέπει κάτι να κάνεις (δηλαδή να διαβάσεις).